各大学の写真部らによって組織された本格的な全国組織である「全日本学生写真連盟」が設立されたのは、戦後の1952年頃だとされている。その後1950年代後半になると公募展や写真講座を開催するなど、活発な活動を展開し、巨大組織へと発展した。当時はあるテーマに沿ってストーリーを作り、部員が分担して撮影にあたり、そして写真を選び、構成する「共同制作」という方法で運営されていた。テーマは大抵の場合、社会問題やその地域を対象とするものが多かったそうだが、1960年代に入るとこの方法が、サークルを維持するための方法となり形骸化が目立つようになった。そんな現状を打破しようと新たな活動として、撮影を個々人の問題に委ねるのではなく、だからと言って「共同制作」のようにあらかじめ作られたストーリーを絵解きするものでもない、共通の主題を持ちながら個々人の撮影行動を集約していく「集団撮影行動」へと結実した。その代表的な写真集が本書。被曝問題としての「ヒロシマ」ではなく、単なる地方都市「広島」でもない、自身たちの変革の対象として「hirou-sima」を据えている。文章もなく、また撮影者も分からず、ただただ白黒の高コントラストのイメージが連なる。付属の冊子には三里塚闘争に参加した活動家・戸村一作、作家・江刺昭子、ルポライター・竹中労、被爆者青年同盟から長谷川美代子、写真家・川田喜久治が寄稿している。
It is said that the "All Japan Student Photography Federation", a full-scale national organization organized by the photography departments of each university, was established around 1952 after the war. After that, in the latter half of the 1950s, it developed into a huge organization by developing active activities such as holding public exhibitions and photography courses. At that time, it was operated by a method called "co-production" in which a story was created according to a certain theme, the members shared the shooting, and the photographs were selected and composed. Most of the themes were about social issues and the area, but in the 1960s, this method became a way to maintain the circle and became more and more mere ghosts. As a new activity to break through such a situation, it has a common theme that does not entrust shooting to individual problems, but does not depict pre-made stories like "co-production". However, it has resulted in "group shooting behavior" that aggregates individual shooting behavior. This book is a representative photo book. It is not "Hiroshima" as an exposure problem, nor is it just a local city "Hiroshima", but "hirou-sima" is set as a target of their own transformation. There is no text, and the photographer does not know, just a series of black-and-white high-contrast images. The attached booklet is contributed by activist Issaku Tomura, writer Akiko Esashi, reportage writer Rō Takenaka, Miyoko Hasegawa from the A-bomb survivor youth alliance, and photographer Kikuji Kawada.
写真/制作:全日本学生写真連盟広島デー実行委員会
出版社 publisher:株式会社491
刊行年 year:1972年3月18日
ページ数 pages:
サイズ size:H235×W174mm
フォーマット format:ハードカバー/hardcover
言語 language:
付属品 attachment:別紙冊子/pamphlet.
状態 condition:良好です。/very good.