ミロスラフ・ティッシー(1926-2011)はチェコ共和国生まれ。19歳でプラハの美術アカデミーに進む。当時のスターリン主義の政府から作品制作を強制されたが、これを拒否し投獄される。その後精神病院などで過ごすうちに表現手段を絵画から写真に移す。1960年代頃からがらくたやゴミで造り上げた自作のカメラで女性を盗撮し続け、何度となく逮捕されたがそれでもひたすら撮り続けた。転機となったのは2004年。スペインで開催されたSeville International Biennial of Contemporary Artでスイスの名キュレーター、ハラルド・ゼーマン(Harald Szeemann 1933-2005)がティッシーの写真を起用したことで彼の作品は世界的に知られるきっかけとなった。傷や汚れや書込みなどお構いなく、自作の台紙に張り合わせた独特の作風は他の追随を許さない前衛性を備えている。もじゃもじゃのあご髭にボロボロの服、風呂にも入らずアルコール浸りで街を彷徨し、精神病院に入れられることもしばしばだったという。まさにアウトサイダーのなかのアウトサイダー。本書は彼の作品が再発見された直後にコレクションしたフランクフルト近代美術館(The Museum fur Moderne Kunst in Frankfurt)が所蔵する作品85枚と4枚の絵を収録している。さらにはペトル・コザネク(Petr Kozanek)が撮影したティッシーのポートレイトも2点見ることができる。
Miroslav Tiscy (1926-2011) was born in the Czech Republic. At the age of 19, he entered the Academy of Fine Arts in Prague. He was forced to create artwork by the Stalinist government at the time, but he refused and was imprisoned. After spending time in psychiatric hospitals, he switched from painting to photography as his means of expression. From around the 1960s, he continued to take candid photographs of women using a homemade camera made from junk and garbage, and was arrested many times, but he continued to take photographs. The turning point came in 2004, when the famous Swiss curator Harald Szeemann (1933-2005) used Tiscy's photographs at the Seville International Biennial of Contemporary Art held in Spain, which led to his work becoming known worldwide. His unique style, in which he pastes his photographs onto homemade mounts without regard for scratches, dirt, or writing, has an avant-garde quality that is unmatched by others. With his shaggy beard and tattered clothes, he would wander the streets without bathing, soaked in alcohol, and was often sent to a psychiatric hospital. A true outsider among outsiders, this book features 85 artworks and four drawings from the Museum fur Moderne Kunst in Frankfurt, which acquired his collection shortly after his work was rediscovered. You can also see two portraits of Tiscy taken by Petr Kozanek.
編集:Anderas Bee, Susanne Gaensheimer, Udo Kittelmann
グラフィックデザイン:Carsten Wolff, Tom Rott, Lilly Zeiler
出版社 publisher:Verlag fur moderne Kunst Nurnberg
刊行年 year:2013
ページ数 pages:151
サイズ size:H230×W172mm
フォーマット format:ハードカバー/hardcover
言語 language:英文/独文-English/German
付属品 attachment:
状態 condition:経年並みです。/good.